Kathedraalkoor Hasselt

Voorjaarsconcert

Antonio Vivaldi en Bob Chilcott, ver weg van mekaar in de tijd maar muzikaal toch dicht bij elkaar. Een uitdagend en gewaagde combinatie van twee doorwinterde componisten. Na de succesvolle Messa di Gloria (Puccini) blijft het Kathedraalkoor in deze heerlijke Gloria-flow!

Voorjaarsconcert 27 april 2018

Datum

Zaterdag 27 april 2019
20.00 uur
Katarinakerk
Sint-Katarinaplein, 3500 Hasselt

Parking

Sint-Katarinaplein

Parkeren op het Katarinaplein

Toegangsprijs

Voorverkoop: € 20,00
Kassa: € 22,00
Studenten: € 12,00
Extra korting voor Uitpas Hasselt (aan de kassa in Hasselt): € 1,00

Reservatie

Reserveer kaarten

Twee gloria's

Antonio Vivaldi

Antonio Vivaldi

Kerkmuziek was de Italiaanse violist en componist Antonio Vivaldi (1678-1741) met de paplepel ingegoten. Zijn vader was musicus aan de San Marco basiliek in Venetië, een kerk waar veel aan muziek werd gedaan. Vivaldi zelf werd muziekleraar en componeerde meer dan 700 werken, hoofdzakelijk instrumentale, waaronder ruim vierhonderd soloconcerten voor de meest uiteenlopende instrumenten(combinaties).

Vivaldi schreef drie Gloria’s voor de meisjes van het opvangcentrum Ospedale della Pietà waar hij een groot deel van zijn leven maestro di violino was. Hij maakte van de Gloria’s zelfstandige stukken. Het Gloria in D (RV 589) is het bekendste, hij schreef het in 1715. Deze prachtige, ingetogen compositie is te vergelijken met religieuze werken als Stabat Mater van Pergolesi, Miserere van Allegri en Ave Verum van Mozart.

Antonio Vivaldi is nu misschien wel een van de bekendste barokcomponisten, maar die positie heeft hij pas recent veroverd. Tot kort voor de Tweede Wereldoorlog was hij eigenlijk nauwelijks bekend buiten academische kringen, omdat er nauwelijks muziek van hem was gepubliceerd. Pas in 1937 verzamelde de Deense musicoloog Peter Ryom de werken van Vivaldi en catalogiseerde ze. Zijn Gloria (Ryom Verzeichnis 589) werd in 1939 voor het eerst opnieuw uitgevoerd in Siena, en dan nog in een uitvoering waarin de componist Afredo Casella allerlei “verfraaiingen” en weglatingen had ingebracht. De originele versie werd pas in 1957 uitgevoerd in New York.

Dit Gloria bestaat uit twaalf delen voor koor, afgewisseld met delen voor sopraan en alt.

Bob Chilcott

Bob Chilcott

Bob Chilcott (° 9 april 1955) werd door de krant The Observer beschreven als “een hedendaagse held van Britste koormuziek.” Chilcott groeide op in de koortraditie van zijn land. Hij was een koorzanger en koorbeursstudent in King’s College, Cambridge. Na een professionele zangcarrière in Londen en als lid van de The King’s Singers werd hij in 1997 voltijds componist. Die loopbaan vatte hij aan met energie en toewijding: hij produceerde een omvangrijke catalogus aan muziek voor alle soorten koren, en werkte daarnaast ook met zangers en koren in zowat 30 landen.

In juni 2014 begon hij aan een termijn als composer in residence (huiscomponist) van het koor Choralis uit Washington DC, in het kader van de viering van hun vijftienjarig bestaan. Gedurende de voorbije 18 jaar heeft Bob Chilcott gewerkt met duizenden zangers in Groot-Brittannië, in een reeks Singing Days overal te lande. Van 1997 tot 2004 was hij dirigent van het koor van de Royal College of Music in Londen, en vanaf 2022 is hij eerste gastdirigent van The BBC Singers.

Zijn muziek werd opgenomen door menige toonaangevende Britse koren en ensembles, o.m. The Sixteen, The Cambridge Singers, Tenebrae, The BBC Singers, The Choir of Wells Cathedral, The Choir of King’s College, Cambridge en The King’s Singers.

Bij de uitgave van zijn Gloria (2015) schreef Chilcott zelf:

Ik heb dit stuk geschreven ter gelegenheid van het einde van mijn termijn als huiscomponist voor Choralis. Ik dacht aan de Latijnse tekst van het Gloria, en het model zou dan de schitterende bewerking zijn van Antonio Vivaldi. Ik kende het werk goed, zowel als zanger als als dirigent. Ik heb altijd gehouden van de ritmische impuls van het werk, van de frisheid van zijn vormen en de helderheid van de structuren. Samen vormen die muziek die tegelijkertijd teer is en intens expressief.

Deze uitvoering van Chilcott’s Gloria is de eerste in België.